7 tips bij afnemende maan

Afgelopen zondag ging de zomertijd in. Ik sliep slecht die nacht en ik voelde me overdag erg onrustig. Het gevoel van dingen moeten doen maar niet precies weten wat. Het idee hebben dat er te weinig uren in een dag zitten. Het is niet alleen het effect van de zomertijd maar met name de nasleep van een drietal supermanen die een behoorlijke invloed op ons uitgeoefend hebben. De fase waar we nu inzitten, de overgang van het laatste kwartier naar nieuwe maan, is een periode van zuiverheid. We ruimen negatieve energie en oude gewoontes op zodat we ruimte kunnen maken voor nieuwe intenties. In deze periode kun je je vermoeid en futloos voelen en last hebben van lichamelijke klachten. De energie van de volle maan wordt steeds minder goed voelbaar. We moeten letterlijk bijkomen van de energie die we in onze stappen hebben gezet om richting onze dromen te komen.

Ik heb zelf echt een aantal dagen last gehad van dit futloze en vermoeide gevoel. Op dit moment leer ik ook steeds vaker NEE te zeggen in het leven wat een behoorlijke invloed heeft op mijn emotionele gesteldheid. Voorheen hield ik liever iedereen tevreden, ging ik mijn eigen grenzen voorbij en deed ik dingen die ik eigenlijk niet wilde…. Nu voel ik me een aantal dagen rot omdat ik naar mijn idee ‘mensen teleurstel’. Maar ik besef heel goed dat het beter is voor mij om wat vaker nee te zeggen.

Dit ‘rot’ gevoel vertaalt zich naar klachten in mijn lichaam. Zo kreeg ik ontzettend last van mijn onderrug. De rug is ons fundament, de stevige basis en staat voor zekerheid. Dit was dus duidelijk uit balans bij mij. Pijn in de lage rug betekent emotioneel geraakt zijn door obstakels in het leven. Het loslaten van oude gewoontes, is zo’n obstakel voor mij.

Gelukkig begin ik me langzaamaan weer beter te voelen. De nieuwe maan staat voor de deur en ik kan niet wachten om nieuwe intenties te zetten.

Hier onder 7 tips die ik gebruikt heb om mezelf beter te voelen.

1. Beweging
Of je nu gaat sporten, wandelen, fietsen, yoga-en, dansen. Het maakt niet uit! Gentle movement is altijd goed. Doe het alleen met respect voor je lichaam. Daarmee bedoel ik, voel bij welk soort lichaamsbeweging behoefte ligt.

Ik heb bijvoorbeeld gedanst op rustige Caribische muziek. Yoga gedaan (duuhhh) en ben gaan fietsen. Alle kleine bewegingen zijn goed!!

2. Muziek
Zet muziek op die je fijn vindt om te luisteren…. Het liefst muziek met positieve teksten. Ik had geen behoefte aan heftige beats of melodieën waarbij ik me gelijk super vrolijk zou moeten voelen. Ik voelde me het meest fijn bij het volgende nummer: ‘Calma – Remix van Pedro Capo, Farruko’. Echt een aanrader voor een gentle summerfeeling.

3. Warmte
Ik en mijn kruik waren beste maatjes deze dagen. Zodra hij weer was afgekoeld, vulde ik hem weer opnieuw met heet water. It’s all about selfcare…..
Een warme douche of een warm bad (lucky you als je die hebt) kan natuurlijk ook helpen, maar verbruikt veel water als je dit meerdere keren per dag doet.

4. Edelstenen
Kies een edelsteen uit je collectie of ga naar de winkel en koop er een die je aanspreekt. De betekenis is niet belangrijk. Als je op gevoel kiest, dan geeft de steen je precies wat je nodig hebt. Als je niet kan kiezen: Rookkwarts onttrekt negatieve energie en rozenkwarts zorgt voor mildheid. Altijd goed dus.

@esmeedekreij

5. Geen fel licht
Op dit soort momenten ben ik heel snel overprikkeld. Het liefst houd ik overdag de gordijnen dicht, deze zijn wit en filteren fel licht (ook omdat ik nog verdrietiger word van regenachtig weer). ’s Avonds zet ik pas mijn twee Himalaya zoutsteen lampjes aan. Deze zorgen voor warm licht en geven veiligheid en rust.

6. Geur
Voor het slapen brand ik hele zacht geurende wierook. ‘Positive vibes’ van Satya is er zo een maar ook ‘Karma’ is heel subtiel. Je kan natuurlijk ook een geurdiffuser gebruiken en daar je eigen favoriete geur in doen. De meditatieschool heeft een mooie in de webshop staan! (Staat op mn wishlist!!!)

7. De beste tip….
Het constateren en accepteren van het gevoel. Er is geen snelle oplossing en dat hoeft ook niet. Wat belangrijk is, is dat je opmerkt dat je je zo down voelt. Blijkbaar wilt je lichaam je iets duidelijk maken. Zolang je goed voor jezelf zorgt en blijft aanvoelen wat je nodig hebt, gaat het heel snel een stuk beter.